Kinderutopia
Jaren geleden fantaseerden mijn oud-collega en ik weleens over wat wij nou mooi zouden vinden voor jonge kinderen. Nu er weer "nieuwe" ontwikkelingen rondom het onderwijs aan het jonge kind gaande zijn, bracht mij dit op onze oude ideeën van toen. Wat was er mis met het kleuteronderwijs van toen en wat kon beter. Het gaat te ver om alles op te sommen.
Kleuterleidsters
We zijn allebei opgeleid als kleuterleidsters, dus die indoctrinatie of moet ik zeggen dit geloof over wat goed is voor kleuters zat er bij ons stevig in en geen toetreding tot de basisschool heeft ons van dit geloof af kunnen krijgen. Al was het moeilijk om voor profeet te blijven spelen bij zo weinig volgelingen. Alle neuzen van de andere basisschoolleerkrachten stonden altijd richting "leren".
Kleuterschoolgebouw
Toen we uit ons kleutergebouw moesten verhuizen om ons in te laten lijven bij de "grote"school" hebben we vaak met melancholie aan de jaren in het kleuterschooltje terug gedacht. De drie ruime lokalen met een schuifdeur naar het plein . De wasruimte bij elk lokaal, de ruime hal, de tochtdeuren tussen halletje en hal, het personeelskamertje , het aparte keukentje, het ruime magazijn, het inpandige buitenmagazijn wat van twee kanten bereikbaar was (plein en hal). Het afgesloten plein met schommels, grote zandbak, grasveld, twee prachtige kastanjebomen en groot genoeg om alle kleuters buiten te kunnen laten spelen .De kleuters plukten bloemetjes in het gras, zochten kastanjes, zagen paddenstoelen onder de bomen en mochten nog zand verplaatsen met kruiwagens. En in de zomer werden er badjes met water neergezet waar de kleuters de hele middag mee konden spelen zonder rekening te hoeven houden met de volgende groep kinderen die ook die ene middag met water wilden spelen.
De architect die dit bedacht had moet haast wel zelf met kleuters gewerkt hebben of heel goed naar de leidsters geluisterd hebben, want het klopte gewoon allemaal. En omdat het zo'n goed concept was zagen alle kleuterscholen er toen zo uit; allemaal hetzelfde in elke wijk.
Speellokaal
Het enige minpuntje uit die tijd was dat wij speelwerklokalen hadden, wat inhield dat ze ruimer waren, omdat je geacht werd de bewegingsonderwijslessen in datzelfde lokaal te geven. Met een spelletje als " zakdoekje leggen" ging dat nog wel, maar een balspel was uitgesloten. En dan vertel ik er nog niet eens bij dat je alle meubels eerst aan de kant moest schuiven.
Wat blij waren we toen er van een leeg lokaal een speellokaal getransformeerd werd. Compleet met gymkasten, klimrek en een hele speellokaalinventaris. Geweldig was dat. Alles op maat voor de kleine hummels.Je kon een hele opstelling van tevoren klaarzetten en ook laten staan. En het lokaal deed ook dienst voor muzieklessen en drama. Sinterklaas werd ook eerst gezamenlijk in het speellokaal ontvangen eer hij naar de klassen ging. Ouderavonden vonden in het speellokaal plaats. Ouderavonden waren destijds alleen voor de ouders en hadden een thema wat interessant zou kunnen zijn voor ouders.
Het lijkt al zo lang geleden dat het net is of zulke scholen voor kleuters nooit bestaan hebben. Een eigen schooltje, kleinschalig met alleen maar leeftijdsgenootjes, waar het soms al moeilijk genoeg was om je staande te houden als je net kwam spelen. Met een juf die er gewoon elke dag was, waar je kleide met natuurklei, waar soms een konijn in de klas was wat verzorgd moest worden, waar je in de zomer gewoon op blote voeten op het plein kon rondlopen. Waar je geen 15 letters moest kennen alvorens je naar de eerste klas ging.
Natuurlijk zijn er ook goede ontwikkelingen geweest. Wij fantaseerden er toen al over. En sommige ideeën die wij toen hadden zijn al gerealiseerd.
Jonge kindcentrum
Ons idee van toen was : Binnen ons gebouw zou een peuterspeelzaal moeten komen, dat zou de doorstroming ten goede komen en bovendien zou de gewenning korter zijn. En een eerste klas, een groep 3 van nu, zodat die kinderen nog volop de gelegenheid hebben om te spelen in hun speelleerklas en op het plein. Vanaf groep 4 zouden de kinderen in het grote gebouw gehuisvest gaan worden. Vanaf die leeftijd zijn ze zelfstandiger en zijn het schoolkinderen.
En zo zou de opleiding voor leerkrachten ook in elkaar moeten zitten. Vanaf het eerste halfjaar kan je je oriënteren, daarna kies je voor de onderbouw of de bovenbouw. Dat scheelt een hoop verdiepingsstof en kan er gerichter opgeleid worden.
Over de naam moeten we nog discussiëren, want "Kinderutopia" is natuurlijk vreselijk en "Jonge kindcentrum" klinkt als een opbergplaats voor kinderen. En de naam "Kleutercollege" doet me griezelen. En zou slecht gekozen zijn , omdat we van peuter tot en met groep drie spreken.
Misschien heeft iemand een leuke naam in gedachten?